نظافت و بهداشت سگ

آرایش و اصلاح پت
آرایش و اصلاح پت
ژوئن 5, 2021
نظافت و نگهداری سگ شیتزو
نظافت و نگهداری سگ شیتزو
جولای 7, 2021
نمایش همه
نظافت و بهداشت سگ

نظافت و بهداشت سگ

نظافت و بهداشت سگ

بهداشت اولیه سگ شامل معاینه و بررسی چشم ، گوش و دندان های این حیوانات می شود. انجام این معاینات مستلزم شناخت و آگاهی نسبت به یک سری عوامل می باشد. یکی از برنامه های مراقبت های بهداشتی، انجام معاینه از گوش های حیوان و تمیز کردن آن هاست. سگ هایی که گوش های بلند و افتاده دارند، مانند نژاد باست و کوکراشپانیل نسبت به نژادهایی که از گوش های برافراشته، کوچک و یا پهن برخوردارند، مانند شی هوا و یورکشایر تریر، به دلیل این که لاله گوش آن ها مانع عبور جریان منظم هوا به داخل کانال گوش خارجی می شود، بیشتر مستعد عفونت های گوش هستند.

کوتاه کردن ناخن و مراقبت بهداشتی ونظافت سگ

اصولا سگ هایی که دارای حرکت ورزشی ، تمرین ، جست و خیز روزانه دارند کمتر احتیاج به کوتاه کردن ناخن خواهند داشت چون به علت حرکت در محیط باز و برخورد با زمین های سفت و سخت و یا ساییدگی با سطح زمین نیازی به انجام این کار را نخواهند داشت. در عوض سگ هایی که در آپارتمان و یا در خانه زندگی می کنند و کمتر دارای تحرک و جست و خیز و تمرین های روزانه دارند لازم است ناخن های آن ها مرتبا کوتاه شود در غیر این صورت در اثر رشد بیش از حد ناخن ، امکان برگشت ناخن و وارد شدن نوک انتهایی ناخن در گوشت وجود دارد و باعث می شود اولا حیوان دچار درد و التهاب در موضع ازرده گردد و در ثانی ممکن است حتی از حرکات به علت درد ایجاد شده در موضع خودداری کند .در هنگام انجام مراقبت بهداشتی سگ و کوتاه کردن ناخن باید دقت کرد چون بافت زیر ناخن های سگ ها بسیار حساس و از شبکه عروقی غنی و اعصاب حساسه تشکیل شده لذا تنها لازم است قسمت شاخی شده ناخن کوتاه شود که به صورت خط یا شیاری مشخص این مرز بین بافت شاخی و مرده ، از قسمت نسج زنده و حساس قابل تشخیص است .

سعی کنید هر روز و بعد از برس زدن با یک تکه پنبه تمیز و مرطوب مسیر این ترشحات را تمیز کنید در غیر این صورت پس از مدت کوتاهی این مواد در کناره های چشم حیوان خشک شده و به توده ی سفت و تیره رنگی تبدیل می شود و میتواند محل تجمع باکتری ها و عواما ایجاد کننده ی عفونت های چشمی شود.علاوه بر حمام کردن و شستشوی سگها، نیازهای نظافت دیگر عبارتند از بهداشت دهان و دندان و مراقبت از ناخن. استفاده از روش‌ها و زمان‌های مناسب نظافت سگ‌ها اهمیت بسیاری دارد.

مسواک زدن دندان سگ‌ها را حداقل دو یا سه بار در هفته انجام دهید تا باکتری‌های داخل دهان ازبین برود. مسواک زدن روزانه برای جلوگیری از بیماری‌های لثه و بوی بد دهان ضروری است.کوتاه کردن ناخن یک یا دو بار در ماه لازم است. اگر شما صدای کشیده شدن ناخن بر روی زمین را می‌شنوید پس آنها بیش از حد بلند شده است. کوتاه نگه داشتن منظم ناخن پا در شرایط خوب، به شما کمک می‌کند وقتی سگ با شور و شوق می‌پرد تا به شما خوش آمد بگوید، به دست و تن شما خراش نیافتد.

نظافت و بهداشت صورت سگ

سگ ها مدام در حال بو کشیدن و سرک کشیدن هستند، بنابراین می توانند میکروب ها را به راحتی در اطراف صورت و دهان خود جمع کنند. سگ هایی که صورت های چروکی دارند، آلودگی و رطوبت بیشتری در چین و چروک صورتشان جمع می شود، به همین دلیل بهداشت صورت سگ بسیار مهم است و باید به صورت مرتب و روانه انجام پذیرد. یکی از راه های بسیار آسان و پیشنهادی شهرپت به شما استفاده از دستمال مرطوب مخصوص حیوانات خانگی که می توان انواع آن را از فروشگاه اینترنتی شهرپت تهیه کرد.

نظافت و بهداشت چشم و اطراف چشم سگ

چشم سگ ترشحاتی دارد که در صورت تمیز نشدن در اطراف چشم سگ جمع شده و باعث بروز مشکلات و گاهی عفونت می شود. همچنین رد اشک روی پوست سگ می ماند و باید روزانه تمیز شود. برای این کار می تواند از قطره های اشک چشم سگ و دستمال مرطوب تمیز کننده مخصوص چشم سگ که در پت شاپ شهرپت موجود است استفاده نمایید. توجه داشته باشید که این کار باید با ملایمت و نرمی انجام شود تا به چشم سگ آسیب وارد نگردد.

مشاوره و هماهنگی